Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου 2012

ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ για την επικύρωση της μη τυπικής και της άτυπης μάθησης

 Η σημασία της δημιουργίας νέων ευκαιριών μάθησης

Σήμερα οι ευκαιρίες μάθησης είναι απεριόριστες, δεν γνωρίζουν σύνορα και αξιοποιούνται
αμέσως. Τα άτομα μαθαίνουν και αποκτούν νέες δεξιότητες και ικανότητες όχι μόνο στον
παραδοσιακό χώρο μιας αίθουσας διδασκαλίας (τυπική μάθηση) αλλά ολοένα και πιο συχνά
έξω απ’ αυτόν. Σημαντική μάθηση συντελείται στον χώρο εργασίας, με τη συμμετοχή σε
φορείς της κοινωνίας των πολιτών ή στον εικονικό χώρο που διατίθεται από το διαδίκτυο και
τις κινητές συσκευές, μεμονωμένα ή σε ομάδες. Διαρκώς συχνότερα οι επιχειρήσεις
παρέχουν στους εργαζομένους τους ευκαιρίες κατάρτισης για να αναβαθμίσουν τις δεξιότητές
τους μέσω οργανωμένης αλλά μη τυπικής μάθησης. Η άτυπη μάθηση γίνεται κι αυτή διαρκώς
πιο σημαντική σ’ ένα παγκόσμιο και διασυνδεδεμένο περιβάλλον, όπου η τεχνολογία παρέχει
τη δυνατότητα μάθησης με πληθώρα διαφορετικών τρόπων, όπως, π.χ., μέσω ανοικτών
εκπαιδευτικών πόρων και εξ αποστάσεως.
Η συστράτευση και ενίσχυση όλων των εκπαιδευομένων με μαθησιακές εμπειρίες είναι
ουσιώδη στοιχεία ώστε να αντιμετωπιστούν οι ταχείς οικονομικές και τεχνολογικές
μεταβολές, να αυξηθεί η συχνότητα με την οποία τα άτομα αλλάζουν θέσεις εργασίας κατά
τη διάρκεια της ζωής τους και να παροτρυνθούν ώστε να αποκτήσουν μεγαλύτερες και
σχετικότερες δεξιότητες με στόχο την αύξηση της απασχολησιμότητας, της παραγωγικότητας
και της οικονομικής ανάπτυξης.
Σήμερα, που καταγράφεται άνοδος της ανεργίας – ιδίως μεταξύ των νέων – και μηδενική
οικονομική ανάπτυξη, η αξιοποίηση νέων ευκαιριών μάθησης εκτός του τυπικού συστήματος
και η απόκτηση των σχετικών δεξιοτήτων αποτελούν επιτακτική ανάγκη: η Ευρώπη πρέπει
να βρει το κατάλληλο μείγμα δεξιοτήτων και να επιτύχει καλύτερη αντιστοίχηση μεταξύ
δεξιοτήτων και θέσεων εργασίας, ώστε να συμβάλει στην αύξηση της ανταγωνιστικότητας
και της ευημερίας.
Σ’ αυτό το πλαίσιο, τα εκπαιδευτικά συστήματα και τα συστήματα επαγγελματικών
προσόντων πρέπει να δώσουν σε όλους τους πολίτες1 την ευκαιρία να προβάλουν ό,τι έμαθαν
εκτός σχολείου και να το χρησιμοποιήσουν στη σταδιοδρομία τους ή σε περαιτέρω μάθηση.
Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη διαδικασία επικύρωσης των μαθησιακών αποτελεσμάτων
που αποκτώνται μέσω της μη τυπικής και της άτυπης μάθησης. Σ’ αυτή τη διαδικασία, ένας
εξουσιοδοτημένος φορέας θα επιβεβαιώνει την επίτευξη μαθησιακών αποτελεσμάτων
(γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων) με βάση ένα σχετικό πρότυπο.
Η μη τυπική και η άτυπη μάθηση στη στρατηγική «Ευρώπη 2020»
Η επικύρωση των εμπειριών μη τυπικής και άτυπης μάθησης στα κράτη μέλη της ΕΕ
συμβάλλει καθοριστικά στον φιλόδοξο στόχο που έθεσε η ΕΕ στη στρατηγική «Ευρώπη
2020» για την επίτευξη έξυπνης, βιώσιμης και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξης. Ο αντίκτυπός
της μπορεί να είναι σημαντικός για τη λειτουργία της αγοράς εργασίας: οι μηχανισμοί
επικύρωσης καθιστούν εφικτή τη μεγαλύτερη διαφάνεια όσον αφορά τις διαθέσιμες
1 Περιλαμβάνονται οι πολίτες της ΕΕ και όλοι οι υπήκοοι τρίτων χωρών που διαμένουν νόμιμα στην
Ευρωπαϊκή Ένωση.
EL 3 EL
δεξιότητες του εργατικού δυναμικού και διευκολύνουν την καλύτερη αντιστοίχηση μεταξύ
των δεξιοτήτων και της ζήτησης εργασίας, προωθούν την αποτελεσματικότερη δυνατότητα
μεταφοράς των δεξιοτήτων μεταξύ επιχειρήσεων και τομέων και διευκολύνουν την
κινητικότητα στην ευρωπαϊκή αγορά εργασίας. Η επικύρωση, διευκολύνοντας την
επαγγελματική και γεωγραφική κινητικότητα και καθιστώντας εφικτή την καλύτερη
αντιστοίχηση δεξιοτήτων, μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την αντιμετώπιση των ελλείψεων
δεξιοτήτων σε αναπτυσσόμενους τομείς και να στηρίξει την οικονομική ανάκαμψη.
Σε καιρούς όπου παρατηρείται γήρανση του πληθυσμού και συρρίκνωση του εργατικού
δυναμικού, η επικύρωση των εμπειριών μη τυπικής και άτυπης μάθησης μπορεί επίσης να
βοηθήσει την Ευρώπη να φέρει όσους έχουν απομακρυνθεί περισσότερο από την αγορά
εργασίας πιο κοντά σε νέες ευκαιρίες μάθησης και εργασίας και να αντλήσει από το σύνολο
του ανθρώπινου κεφαλαίου προκειμένου να καταπολεμήσει την ανεργία και να τονώσει την
παραγωγικότητα και την ανταγωνιστικότητα. Ειδικότερα, η επικύρωση μπορεί να στηρίξει
τους νέους ανέργους που αναζητούν την πρώτη τους θέση εργασίας ή οι οποίοι διαθέτουν
ελάχιστη επαγγελματική πείρα και να δημιουργήσει αγοραία αξία για τις δεξιότητες και τις
ικανότητές τους που αποκτήθηκαν σε διαφορετικά πλαίσια.
Σε ατομικό επίπεδο, η επικύρωση ανοίγει την προοπτική ενίσχυσης της απασχολησιμότητας,
αύξησης των μισθών και των μετακινήσεων στο πλαίσιο σταδιοδρομίας, ευκολότερης
δυνατότητας μεταφοράς των δεξιοτήτων μεταξύ χωρών, δεύτερων ευκαιριών για όσους
εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο, αυξημένης πρόσβασης στην τυπική εκπαίδευση και
κατάρτιση, μεγαλύτερων κινήτρων μάθησης και αυξημένης αυτοπεποίθησης.
Γενικά, η επικύρωση των εμπειριών μη τυπικής και άτυπης μάθησης μπορεί επίσης να
συμβάλει στην επίτευξη των πρωταρχικών στόχων της στρατηγικής «Ευρώπη 2020» που
αφορά την πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου, το ποσοστό των ατόμων ηλικίας 30-34 ετών
που έχουν ολοκληρώσει την τριτοβάθμια ή ισοδύναμη εκπαίδευση, το συνολικό ποσοστό
απασχόλησης, τη φτώχεια και τον κοινωνικό αποκλεισμό, μια διαδικασία που
παρακολουθείται κατά τη διάρκεια του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.


Βρυξέλλες, 5.9.2012
COM(2012) 485 final
2012/0234 (NLE)
Πρόταση
ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ
για την επικύρωση της μη τυπικής και της άτυπης μάθησης
{SWD(2012) 252 final}
{SWD(2012) 253 final}


http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/doc/informal/proposal2012_el.pdf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου