Τετάρτη 8 Φεβρουαρίου 2012

Οι παγκόσμιες κυρίαρχες τάσεις αλλάζουν τους σημερινούς ηγέτες του επιχειρείν

Ερευνα της HayGroup για την Ηγεσία το 2030 «συνταγογραφεί» τις δεξιότητες των νέων CEOs
Της Χριστινας Δαμουλιανου / xd@kathimerini.gr
Συγκεκριμένα, για να προσαρμοσθούν οι ηγέτες σε αυτές τις «μέγα-τάσεις» που κατέγραψε η έρευνα, θα πρέπει να αλλάξουν τις προτεραιότητές τους, τον τρόπο που εργάζονται και να γίνουν περισσότερο εύστροφοι και προσαρμόσιμοι, ώστε να πετύχουν να ανατρέψουν μέσα στους οργανισμούς τους κουλτούρες, δομές, συστήματα και διαδικασίες. Τα κύρια χαρακτηριστικά του αυριανού ηγέτη θα είναι η εμπεριστατωμένη στρατηγική σκέψη, η προσήλωση σε θεμελιώδεις αρχές, η ακεραιότητα, το ανοιχτό πνεύμα και η ικανότητά του να βρίσκει νέους τρόπους για να αναπτύσσει την αφοσίωση των εργαζομένων.
Διαφορετικά στυλ
Μεταξύ των πολλών πεδίων που -όπως διαπιστώνει η μελέτη- οι σημερινοί ηγέτες θα πρέπει να αναπτύξουν την άσκηση της ηγεσίας τους στο μέλλον, αναφέρεται ως πολύ σημαντικό η ικανότητά τους να «γεφυρώνουν» τα διαφορετικά στυλ ηγεσίας ανάμεσα σε «παραδοσιακούς» εργαζομένους και στη νέα γενιά. Αυτούς δηλαδή που χρησιμοποιούν την τεχνολογία σε κάθε πτυχή της ζωής τους. Κάτι, που απαιτεί απόλυτη αναδιάταξη στην άσκηση της ηγεσία τους και που θα τους βοηθήσει αφενός να μπορούν να αντιλαμβάνονται τις ετερογενείς και διαφορετικές ομάδες των εργαζόμενων, αφετέρου να τις εντάσσουν και να τις εμπνέουν.
Η κοινωνική υπευθυνότητά τους θα πρέπει να εκφράζεται με ειλικρίνεια, σε αντίθεση με αυτό που συχνά βλέπουμε να κάνουν «για να φαινόμαστε καλοί». Οσο για το περιβάλλον, η νέα γενιά που θα μπει στο εργατικό δυναμικό θα ενδιαφέρεται βαθιά για την προστασία του και θα αντιτίθεται σε ό,τι γίνεται επιπόλαια και χωρίς αποτέλεσμα. Οι μάνατζερ του 2030 θα πρέπει να κάνουν παραχωρήσεις της δύναμής τους, προς όφελος δημιουργίας συνεργασιών - μέσα και έξω από τους οργανισμούς τους. Κάτι, που σε μερικές περιπτώσεις σημαίνει ότι πρέπει να εγκαταλείψουν συμπεριφορές όπως αυτές που «εκτόξευαν» οι ηγέτες από την κορυφή των οργανισμών τους.
«Φορείς αλλαγής»
Η μείωση των φυσικών πόρων καθιστά τις επιχειρήσεις αναγκαστικά περιβαλλοντικά υπεύθυνες. Που σημαίνει ότι οι ηγέτες θα πρέπει να γίνουν «φορείς αλλαγής» και συνήγοροι των υπεύθυνων επιχειρηματικών πρακτικών. Η παγκοσμιοποίηση 2.0 θα αλλάξει βαθιά τον ρόλο του διευθύνοντος συμβούλου και θα του αποστερήσει την επιλογή να ορίζει «αφ' υψηλού» τη στρατηγική του. Η προς Ανατολάς μετατοπιζόμενη παγκόσμια ισορροπία δυνάμεων και η παγκόσμια διασύνδεση επαυξάνουν τον εταιρικό κίνδυνο και προϋποθέτουν ότι οι ηγέτες, για να επιτύχουν, πρέπει να είναι γλωσσομαθείς, συνεργάσιμοι και ευέλικτοι.
Οσο για το δημογραφικό πρόβλημα -και με δεδομένη την όξυνσή του λόγω γήρανσης του πληθυσμού- ο «πόλεμος για τα ταλέντα» είναι διεθνής λόγω έλλειψης δεξιοτήτων και μετανάστευσης. Η απάντηση των ηγετών του μέλλοντος για την ανάπτυξη των υποψήφιων νέων ηγετών πρέπει να είναι πολλαπλή. Να ξεκινούν με τη βεβαιότητα ότι αυτό που δίνει κίνητρα στους σημερινούς εργαζομένους είναι παντελώς διαφορετικό από ό,τι για τους εργαζομένους του μέλλοντος, και έτσι θα πρέπει να προωθούν διαγενεακές και πολυπολιτισμικές συνεργασίες και ομάδες εργασίας και να εξεύρουν τρόπους ώστε να εμπνέουν αφοσίωση σε άτομα με διαφορετικές ηλικίες, πολιτισμούς και αξίες. Σημειώνεται ότι όλες ανεξαιρέτως οι παγκόσμιες εταιρείες που διακρίθηκαν ως Best Companies, κατά τον παγκόσμιο διαγωνισμό που διεξάγει ετησίως η HayGroup, διαθέτουν επαρκή αριθμό υποψηφίων για να αναλάβουν ηγετικούς ρόλους.
Περισσότερες γυναίκες
Επισήμανση της μελέτης είναι ότι σε αυτόν τον «ηρωικό νέο κόσμο του 2030» θα ενδυναμωθεί η θέση και θα αυξηθεί ο αριθμός των γυναικών μέσα από την ευρύτερη αναζήτηση και αξιοποίηση των ταλέντων. «Κανείς οργανισμός δεν θα έχει την πολυτέλεια να αγνοήσει το 50% του πληθυσμού και του δυναμικού των ταλέντων, που στην πράξη σημαίνει ότι οι οργανισμοί θα πρέπει να προσαρμόσουν τη δομή τους κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να ενθαρρύνει περισσότερες γυναίκες όπως και διεθνείς μετανάστες και ηλικιωμένα άτομα να αναλαμβάνουν ηγετικές θέσεις. Πρέπει, επίσης, να καθιερώσουν προγράμματα μέντορινγκ προκειμένου να διακρατήσουν και να αναπτύξουν τα υποψήφια ταλέντα τους στο πλαίσιο της διαφορετικότητας».
Για την Ελλάδα
«Η έρευνα Leadership 2030 της HayGroup είναι παγκόσμια και αφορά κάθε χώρα και κάθε περιφέρεια του πλανήτη μας. Οι μέγα-τάσεις που έχουν καταγράφει ασφαλώς θα επηρεάσουν και στη χώρα μας τη μελλοντική τάξη πραγμάτων, τόσο στις επιχειρήσεις όσο και για τους ηγέτες αλλά και για κάθε άτομο ξεχωριστά. Ειδικότερα στην Ελλάδα, τώρα που η χώρα μας εισέρχεται σε μια νέα εποχή «μεταμόρφωσης μέσα από την κρίση», οι επιχειρηματικοί ηγέτες και ο καθένας τους προσωπικά καθίστανται οι πρωταγωνιστές για μια βιώσιμη ανάκαμψη - ιδιαιτέρως μάλιστα αν συνυπολογίσει κανείς και την αξιοσημείωτη έλλειψη εμπιστοσύνης στους πολιτικούς αρχηγούς μας. Σήμερα, όσο ποτέ άλλοτε, χρειαζόμαστε ισχυρούς ηγέτες που να μπορούν να εμπνεύσουν εμπιστοσύνη, να δημιουργήσουν «αξία» και να έχουν επίγνωση του πλήρους δυναμικού που διαθέτουν τόσο οι άνθρωποι όσο και οι οργανισμοί τους», δήλωσε στην «Κ» ο κ. Χ. Μεϊντάσης, διευθύνων σύμβουλος της HayGroup S.A. για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη και τη χώρα μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου